Vleesvervangers: dit zijn de trends

Vleesvervangers dit zijn de trends feature image 01

Samenvatting Artikel

De actuele trends op het gebied van vleesvervangers

Wil jij vleesvervangers gaan eten en ben je op zoek naar de trends op dit gebied? Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun stukje vlees een paar keer per week of helemaal te laten staan. Dit kan zijn vanwege het milieu, het dierenwelzijn, om gezondheidsredenen of andere redenen. Een punt is wel dat vlees vol is aan eiwitten, ijzer en vitamine B1 en B12. Deze voedingsstoffen dien je toch binnen te krijgen. Er zijn vleesvervangers die over deze essentiële voedingsstoffen beschikken. Wij zochten uit wat de actuele trends op het gebied van vleesvervangers zijn en hebben ze voor je op een rij gezet. Lees snel verder en ontdek welke goede vleesvervangers er zoal zijn.

Kant-en-klare vleesvervangers

Kant-en-klare vleesvervangers zijn in steeds meer supermarkten te vinden. En denk je dat deze minder smaakvol zijn dan echt vlees? Dat is dus echt niet zo, want deze vleesvervangers zijn ook behoorlijk smaakvol. In supermarkten liggen steeds meer vegetarische schnitzels, groenteburgers, vegetarische spekjes en nog veel meer vegetarische producten. Doordat het aanbod steeds groter wordt, heb je tegenwoordig vrij veel keuze als het om vleesvervangers gaat. En ook de kant-en-klare vervangers zitten boordevol goede voedingsstoffen. 

Soja

Ook soja is een goede vleesvervanger en bevat veel eiwitten, ijzer en vitamine B1. Ook zit er veel onverzadigd vet in. Soja zit onder andere in tofu en tempeh. Tofu is wat dat betreft een eenvoudige vleesvervanger, omdat je het zelf naar smaak kunt kruiden. Ook is het gekruid verkrijgbaar. Soja heeft slechts een kleine impact op het milieu, hetzij er sprake is van duurzaam verbouwde soja. 

Peulvruchten

Peulvruchten zijn erg goede vleesvervangers. Bij peulvruchten kun je denken aan linzen, kikkererwten en bonen. Ze bevatten vele soorten vitamine B, eiwitten, ijzer, calcium en flink wat vezels. Peulvruchten zorgen voor een lager cholesterol, waardoor ze goed voor hart en bloedvaten zijn. Peulvruchten hebben nauwelijks impact op het milieu. Ze hebben niet veel nodig om te kunnen groeien.

Zeewier

Zeewier is een nog wat onbekende vleesvervanger. Zeewier is rijk aan fosfor, ijzer, eiwitten en vitamine C. Doordat het weinig nodig heeft om te kunnen groeien, belast het het milieu nauwelijks. Er zijn diverse soorten maaltijden te maken met zeewier. Online vind je volop inspiratie, zodat je eenvoudig zelf aan de slag kunt in de keuken.

Eieren

Ook eieren zijn ideale vleesvervangers. In eieren zit veel ijzer, eiwit, vitamine A, B1 en B12. Dit maakt het tot een gezonde vleesvervanger. Je moet er wel op letten dat eieren veel verzadigd vet bevatten. Het is dan ook aan te raden om niet meer dan 3 eieren per week te eten. Eieren worden op een duurzamere manier gemaakt dan vlees, maar kippen stoten wel veel CO2 uit. Hierdoor is het niet echt een duurzame keuze in vergelijking met andere vleesvervangers. De eieren komen wel uit eigen land, wat wel een pluspunt is.

Weet jij al welke vleesvervangers je eens gaat proberen?

Andere blogartikelen voor vegetariërs